Na začátku kurzu Business as Unusual jsem si nebyl zcela jistý, co od předmětu očekávat, ale postupně mě téma nadchlo. Předmět má přesah, který sahá za běžné uvažování o byznysu, a nabízí jak filozofický pohled, tak konkrétní inspiraci pro design informačních služeb, což je oblast, kterou studuji. Průběžně si píšu poznámky k jednotlivým tématům a vytvářím články na blogu, kde se pokouším myšlenky uchopit z mé vlastní perspektivy (česká verze Business as Unusual a anglická verze Business as Unusual – anglickou verzi ještě ladím).
Kurz vnímám skutečně jako „podnikání jinak“ – jako designér oceňuji důraz na to, aby se podnikání chápalo v širším kontextu než jen jako cesta k finančnímu zisku. Témata, jako je podnikání v rámci planetárních hranic, ekologická dimenze či návrh obchodních modelů s pozitivním dopadem, jsou pro mě nesmírně cenná a inspirativní. Téma různorodosti ekonomických přístupů a teorie BMC mi také pomáhá chápat podnikání jako komplexní designový prostor, který má mnoho úrovní, od metafor přes konkrétní nástroje až po ekologické a sociální dimenze.
Navíc aktuálně pracuji na projektu zaměřeném na ontologii designu a vnímám, že myšlenky z tohoto kurzu mi přinesly nové perspektivy, zejména ohledně využití metafor a konceptu konečnosti v podnikání.
Předmět tak naplňuje mé původní očekávání: očekával jsem inspirativní prostor, který mi otevře nové perspektivy a pomůže vnímat podnikání jako prostředek ke změně a kreativitě. Kurz mi nabízí příklady a nástroje, které mohu jednou využít k tomu, abych vytvářel služby, jež nebudou jen prospěšné pro uživatele, ale budou mít i pozitivní vliv na ekologickou rovnováhu a sociální hodnoty.
Tímto textem jsem se pokusil odpovědět – byť implicitně – na otázky, které jsou pro reflexi kurzu Business as Unusual klíčové [1]:
- How the progression from “idea-ness” (Module 1), through modelling and metaphors (Module 2), to environmental relationships (Module 3) has met or altered your ideas
- Questions that have emerged for you – both those that excite and those that trouble you
- Areas where you feel your perspective has shifted or where you feel you’re experiencing productive tension
Zdroje
- Mesarčík, P., & Zbiejczuk Suchá, L. (2024). DESB51 Business as Unusual [Přednášky a studijní materiály]. Masarykova univerzita.