Press "Enter" to skip to content

Jak jsem zvládl Pecha Kucha? Smíšené dojmy, ale super zkušenost!

Včera, 24. ledna 2025, jsem měl poprvé možnost vyzkoušet si formát prezentace Pecha Kucha na vlastní kůži. Stalo se tak v rámci semestrálního setkání oboru Design informačních služeb na Masarykově univerzitě.

Pecha Kucha (Peča kuča) je specifický prezentační styl: 20 slidů, každý z nich se promítá přesně 20 sekund. Celkem tedy máte 400 sekund na shrnutí svého tématu. Na první pohled jednoduché – vždyť je to jen něco málo přes šest minut! No dobře… skoro sedm. Jenže jak jsem brzy zjistil, 20 sekund je současně strašně málo i překvapivě hodně.

Výběr tématu: Emočně náročné rozhodnutí

Většina lidí si pro Pecha Kucha vybírá lehčí, zábavnější témata, která pobaví nebo informují nenásilnou formou. Já se ale rozhodl jinak – moje prezentace byla o podpůrných informačních službách pro lidi se schizofrenií a jejich blízké.

Mám k tomu osobní vztah – můj bratr žije se schizofrenií. Proto jsem jako úplně první slide zvolil fotografii nás dvou z dětství. V tu chvíli mi došlo, jak moc je pro mě tohle téma citlivé a jak těžké bude o něm mluvit objektivně a zároveň autenticky.

Dlouho jsem zvažoval, jestli se do toho vůbec pustit. Nakonec jsem si ale řekl: Proč ne? (Navíc v relativně bezpečném prostředí spolustudentů a lektorů.) Byla to příležitost přiblížit lidem důležitý problém a vyzkoušet si něco nového.

První potíže při přípravě

Pečlivá příprava se ukázala jako klíčová, ale i dost problematická. Rychle jsem zjistil, že 20 sekund na jeden slide je opravdu nevyzpytatelná doba – někdy zoufale krátká, jindy až nečekaně dlouhá.

Abych si ověřil, co všechno za těch 20 sekund zvládnu říct, odpočítával jsem si to stylem: „jedna-dvacet, dva-a-dvacet…“ Výsledek? Přibližně 2–3 slova za sekundu, což znamenalo, že každá věta musela být maximálně úsporná.

Začal jsem si psát kartičky s hlavními body ke každému slidu. Teoreticky skvělý plán, v praxi už méně – někdy jsem byl rychlejší, někdy pomalejší, a synchronizace mezi obrazovkou a mými poznámkami se stala malým chaosem.

A pak přišel den D. Byl jsem připraven? Ano i ne. A teď už nebylo cesty zpět.

Sprint na ostro: Adrenalin a podpora publika

Prezentace byla… totální sprint. Občas jsem se snažil dohnat čas, občas jsem měl sekundy k dobru. Nastavil jsem si automatické přechody mezi slidy, což mi pomohlo udržet tempo, ale znamenalo to i to, že jakmile se slide posunul, nebylo cesty zpět.

Co mě překvapilo? Lidé v publiku mě začali povzbuzovat! Bylo to zajímavé a vlastně strašně milé. Přestože jsem se cítil, jako kdybych běžel maraton, dodávalo mi to energii a pomohlo mi to dotáhnout prezentaci do konce.

A pak… konec. Zásek.

Automaticky jsem očekával, že hned nastoupí další prezentující (ve sprintu jsem měl pocit, ze automaticky předávám štafetový kolík dalšímu sprintérovi), a tak jsem úplně zapomněl vyzvat publikum k otázkám! Tohle byla velká lekce. V tu chvíli jsem si uvědomil, že i když prezentace končí, měl bych si nechat chvilku na komunikaci s diváky.

Reflexe a ponaučení

Ačkoli jsem měl během prezentace pocit, že občas ztrácím nit, reakce publika byly ve finále pozitivnější, než jsem čekal. Někteří spolužáci za mnou později přišli a říkali, že jim moje vystoupení přišlo silné a autentické. To mě utvrdilo v tom, že možná jsem vnímal nervozitu víc, než ji skutečně bylo vidět.

Tahle zkušenost mi ukázala několik věcí:

  • Pecha Kucha vás donutí soustředit se na podstatu – žádné zbytečné řeči, žádné odbočky.
  • Příprava je klíčová, ale i tak se musí člověk umět adaptovat.
  • Reakce publika mohou být povzbudivé a je skvělé je vnímat.
  • Každá chyba je vlastně užitečná lekce – příště si lépe ohlídám konec prezentace a dám prostor otázkám.

A co dál?

Jsem rád, že jsem si Pecha Kucha mohl vyzkoušet v rámci univerzitního setkání, kde panuje příjemná a bezpečná atmosféra mezi prima spolužáky. Studijní skupina je skvělým prostorem pro získávání zkušeností, a to i těch negativních – protože právě díky nim se učíme nejvíc.

A pokud dostanete šanci Pecha Kucha zkusit… jděte do toho! 😊